زمان جاری : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 2:06 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم





http://myup.ir/images/63821571107854435092.gif


ارسال پاسخ
تعداد بازدید 39
نویسنده پیام
sirvan آفلاین


ارسال‌ها : 10
عضویت: 5 /5 /1391


سینمای ایران در ادوار پیشین آکادمی اسکار/ 18 فیلم ارسالی و یک نامزد
سینمای ایران در طول هشتاد و سه دوره برگزار شده مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار، تنها 18 بار نماینده خود را به بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان این مراسم سالیانه ارسال کرده است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران (سینما ایران)، سینمای ایران در طول هشتاد و سه دوره برگزار شده مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار، 18 بار نماینده خود را به این مراسم معتبر سالیانه ارسال کرده است، به طوری در این مدت، تنها فیلم سینمایی «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی در سال 1999 میلادی بود که در میان پنج نامزد نهایی دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان قرار داشت.

فهرست اسامی فیلم های سینمایی ارسال شده برای رقابت در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان آکادمی اسکار به شرح زیر است:

«دایره مینا» (The Cycle) به کارگردانی داریوش مهرجویی، (1978)

«باد صبا» The Lovers` Wind)) ساخته آلبرت لاموریس (1979)

«زیر درختان زیتون» (Under the Olive Trees) به کارگردانی عباس کیارستمی (1995)

«بادکنک سفید» (White Ballon) به کارگردانی جعفر پناهی (1996)

«گبه» (Gabbeh) به کارگردانی محسن مخملباف (1998)

«بچه های آسمان» (Children of Heaven) به کارگردانی مجید مجیدی (1999)

«رنگ خدا» (Color of Paradise) به کارگردانی مجید مجیدی (2000)

«زمانی برای مستی اسب ها» (A Time for Drunken Horses) به کارگردانی بهمن قبادی (2001)

«باران» (Baran) به کارگردانی مجید مجیدی (2002)

«من ترانه 15 سال دارم» (I, Taraneh, Am 15) به کارگردانی رسول صدرعاملی (2003)

«نفس عمیق» (Deep Breath) به کارگردانی پرویز شهبازی (2004)

«لاک پشت ها هم پرواز می کنند» (Turtles Can Fly) به کارگردانی بهمن قبادی (2005)

«خیلی دور، خیلی نزدیک» (So Close, So Far) به کارگردانی رضا میرکریمی (2006)

«کافه ترانزیت» (Border Cafe) به کارگردانی کامبوزیا پرتوی (2007)

«میم مثل مادر» (M for Mother) به کارگردانی رسول ملاقلی پور (2008)

«آواز گنجشک ها» (The Song of Sparrows) به کارگردانی مجید مجیدی (2009)

«درباره الی» (About Elly) به کارگردانی اصغر فرهادی (2010)

«بدرود بغداد» (Farewell Baghdad) به کاگردانی مهدی نادری (2011)

همچنین فهرست اسامی نامزدها و برندگان جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در سال هایی که جمهوری اسلامی ایران نماینده خود را به این مراسم سالیانه ارسال کرده است نیز به شرح زیر است:

سال 1978: «مادام رزا» (Madame Rosa) به کارگردانی موشه میزراهی از فرانسه.

دیگر نامزدها: «ایفیجنیا» (Iphigenia) به کارگردانی مایکل کاکویانیس ازیونان، «عملیات صاعقه» (Mivtsa Yonatan) به کارگردانی مناخیم گولان از رژیم صهیونیستی، «یک روز خاص» (A Special Day) به کارگردانی اتوره اسکولا از ایتالیا، «این میل مبهم انگیزه» (That Obscure Object of Desire) به کارگردانی لوییس بونوئل از اسپانیا.

سال 1979: «دستمال هایت را بیرون بیاور» (Get Out Your Handkerchifs) به کارگردانی برت رانبلیه از فرانسه.

دیگر نامزدها: «سلول شیشه‌ای» (Die glaserneZelle) به کارگردانی هانس گیبندورفر از آلمان غربی، «مجارها» (Magyarok) به کارگردانی زولتان فابری ازمجارستان، «زنده ‌باد ایتالیا» (Viva Italia) به کارگردانی ماریو مونیچلی، دینو روسی و اتور هاسکولا از ایتالیا،«بیم سفیدگوش سیاه» (BelyyBim – Chyornoeukho) به کارگردانی استانیسلاو روستوتسکی از شوروی سابق.

سال 1995: «سوخته شده توسط آفتاب» (Burnt by the sun) به کارگردانی نیکیتا میخالکوف از روسیه.

دیگر نامزدها: «پیش از باران» (Before the Rain) به کارگردانی میلکو مانچفسکی از مقدونیه، «بخور بنوش مرد زن» (Eat Drink Man Woman) به کارگردانی آنگ لی از تایوان، «فارینلی» (Farinelli) به کارگردانی ژرار کوربیو از بلژیک، «توت ‌فرنگی و شکلات» (Strawberry and Chocolate) به کارگردانی توماس گوتیرز آلئا و خوان کارلوس تابیو ازکوبا.

سال 1996: «خط آنتونیا» (Antonia`s Line) به کارگردانی مارلین گوریس از هلند.

دیگر نامزدها: «همه چیز عادلانه است» (All Things Fair) به کارگردانی بووی دربرگ از سوئد، «غبار زندگی» (Poussieres de vie) به کارگردانی رشید بوغریب از الجزایر، (O Quatrilho) به کارگردانی فابیو بارتو از برزیل، «ستاره‌ ساز»(Star Maker) به کارگردانی جوزپه تورناتوره از ایتالیا.

سال 1998: «کاراکتر» (Character) به کارگردانی مایک فاندیم از هلند.

دیگر نامزدها: «فراتر از سکوت» (Beyond Silence) به کارگردانی کارولین لینک از آلمان، «چهار روز در سپتامبر» (Four Days in September) به کارگردانی برونو بارتو از برزیل، «اسرار دل» (Secrets of the Hearts) به کارگردانی مونتو شوآرمن داریز از اسپانیا، «دزد» (The Thief) به کارگردانی پاول چوخرای از روسیه.

سال 1999: «زندگی زیباست» (Life is Beautiful) به کارگردانی روبرتو بنینی از ایتالیا.

دیگر نامزدها: «ایستگاه مرکزی» (Central Station) به کارگردانی والتر سالس از برزیل، «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی از جمهوری اسلامی ایران، «پدربزرگ» (The Grandfather) به کارگردانی خوزه لوییس گارسی از اسپانیا، «تانگو» (Tango) به

کارگردانی کارلوس سائورا از آرژانتین.

سال 2000: «همه چیز درباره مادرم» (All About My Mother) به کارگردانی پدرو آلمودوار از اسپانیا.

دیگر نامزدها: «هیمالیا» (Himalaya) به کارگردانی اریک والی از نپال، «شرق-غرب» (Est – Ouest) به کارگردانی رجیس وارنیه از فرانسه، «سالمون و گینور» (Solomon &Gaenor) به کارگردانی پلمو ریسن از بریتانیا، «زیر خورشید» (Under the Sun) به کارگردانی کالین ناتلی از سوئد.

سال 2001: «ببر غران اژدهای پنهان» (Crouching Tiger, Hidden Draon) به کارگردانی آنگ لی از تایوان.

دیگر نامزدها: «آمورس پروس» (AmoresPerros) به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو از مکزیک، «جدا شویم سقوط می‌کنیم» (Divided We Fall) به کارگردانی یانه ربیک ازجمهوری چک، «همه مشهور!» (Everybody`s Famous) به کارگردانی دومینیک درودره از بلژیک، «طعم دیگران» (The Taste of Other) به کارگردانی آگنس ژویی از فرانسه.

سال 2002: «سرزمین هیچکس» (No Man`s Land) به کارگردانی دنیس تانوویچ از بوسنی و هرزگوین.

دیگر نامردها: «آملی» (Amelie) به کارگردانی ژان‌ پیر ژونه از فرانسه، «ایلینگ» (Elling) به کارگردانی پیتر ناس از نروژ، «لاگان: روزی روزگاری در هندوستان» (Lagaan: Once Upon a Time in India) به کارگردانی آشوت وشگواریکر از هند، «پسر عروس» (Son of the Bride) به کارگردانی خوان کامپانلا از آرژانتین.

سال 2003: «هیچ جا در آفریقا» (Nowhere in Africa) به کارگردانی کارولین لینک از آلمان.

دیگر نامزدها: «جنایت پدر آمارو» (The Crime of Father Amaro) به کارگردانی کارلوس کاررا از مکزیک، «قهرمان» (Hero) به کارگردانی ژانگ ییمو از چین، «مرد بدون گذشته» (The Man Without a Past) به کارگردانی آکی کوریسماکی از فنلاند، «زوس و زو» (Zus&Zo) به کارگردانی پولا فان در اوست از هلند.

سال 2004: «تهاجم بربرها» (The Barbarian Invasions) به کارگردانی دنی آرکان از کانادا.

دیگر نامزدها: «شیطان» (Evil) به کارگردانی میکائیل هافستروم از سوئد، «سامورایی گرگ و میش» (The Twilight Samurai) به کارگردانی یوجی یامادا از ژاپن، «خواهران دوقلو» (Twin Sister) به کارگردانی بنسوم بوگارت از هلند، «زلاری» (Zelary) به کارگردانی اوندری ترویان از جمهوری چک.

سال 2005: «دریای درون» (The Sea Inside) به کارگردانی آلخاندرو آمنابار از اسپانیا.

دیگر نامزدها: «همانطورکه درآسمان است» (As It Is in Heaven) به کارگردانی کیپولاک از سوئد، «گروهکر» (The Chorus) به کارگردانی کریستوف باراتیه از فرانسه، «سقوط» (Downfall) به کارگردانی اولیویر هیرشبیگل از آلمان، «دیروز» (Yesterday) به کارگردانی دارل روت از آفریقای جنوبی.

سال 2006: «تسوتسی» (Tsotsi) به کارگردانی گاوین هود از آفریقای جنوبی.

دیگر نامزدها: «نگو» (Don`t Tell) به کارگردانی کریستی ناکومنچینی از ایتالیا، «کریسمس مبارک» (Joyeux Noel) به کارگردانی کریستی انکاریون از فرانسه، «اینک بهشت» (Paradise Now) به کارگردانی هانی ابوسعید از فلسطین، «سوفی شول: آخرین روزها» (Sophie Scholl: The Final Days) به کارگردانی مارک روترموند از آلمان.

سال 2007: «زندگی دیگران» (The Lives of Others) به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک از آلمان.

دیگر نامزدها: «بعد از عروسی» (After The Wedding) به کارگردانی سوزان بیر از دانمارک، «روزهای افتخار» (Days of Glory) به کارگردانی رشید بوغریب از الجزایر، «هزار توی پن»‌ (Pan`s Labyrinth) به کارگردانی گیلرمو دل تورو از مکزیک، «آب» (Water) به کارگردانی دیپا مهتا از کانادا.

سال 2008: «جاعلان» (The Counterfeiters) به کارگردانی اشتفان روزوویتسکی از اتریش.

دیگر نامزدها: «12»‌ به کارگردانی نیکیتا میخالکوف از روسیه، «بیوفورت» (Beaufort) به کارگردانی جوزف سدار از رژسم صهیونیستی، «کاتین» (Katyn) به کارگردانی آندری وایدا از لهستان، «مغول: ظهور چنگیز خان» (Mongol: The Rise of Genghis Khan) به کارگردانی سرگئی بودروف از قزاقستان.

سال 2009: «عزیمت» (Departures) به کارگردانی یوجی روتاکیتا از ژاپن.

دیگر نامزدها: «عقده بادرماینهوف» (The BaaderMeinhof Complex) به کارگردانی اولیا دل از آلمان، «کلاس» (The Class) به کارگردانی لورن کانته از فرانسه، «انتقام» (Revanche) به کارگردانی گوتسا شپیلمان از اتریش، «والس با بشیر» (Walts with Bashir) به کارگردانی آریفو لمن از رژیم صهیونیستی.

سال 2010: «راز چشمان آن‌ها» (The Secret in Their Eyes) به کارگردانی خوان خوزه کامپانلا از آرژانتین.

دیگر نامزدها: «عجمی» (Ajami) به کارگردانی اسکندرکوپتی و یارون شانی از رژیم صهیونیستی، «شیراندوه» ‌(The Milk of Sarrow) به کارگردانی کلودیا لوسا از پرو، «یک پیشگو» (A Prophet) به کارگردانی ژاک اودیار از فرانسه، «روبان سفید»( The White Ribbon) به کارگردانی میشائل هانکه از آلمان.

سال 2011: «در یک دنیای بهتر» (In a Better World) به کارگردانی سوزان بیر از دانمارک.

دیگر نامزدها: «زیبا» (Biutiful) به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو از مکزیک، «دندان نیش» (Dogtooth) به کارگردانی یورگوس لانتیموس از یونان، «آتش‌ افروزان» (Incendies) به کارگردانی دنی وینو از کانادا، «خارج از قانون» (Outside the Law) به کارگردانی رشید بوغریب از الجزایر.

در سال جاری نیز «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران به هشتاد و چهارمین دوره مراسم آکادمی اسکار فرستاده شد و این فیلم سینمایی توانست در فهرست 5 نامزد نهایی 2 بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان این مراسم سالیانه کاندیدای دریافت جایزه شود.

«جدایی نادر از سیمین» در بخش بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی با میشل هازاناویسیوس، برای نوشتن فیلمنامه «هنرمند» (The Artist)/ کریستن ویگ و آنی موملو، برای نوشتن فیلمنامه «ساقدوش‌های عروس» (Bridesmaids)/ وودی آلن، برای نوشتن فیلمنامه «نیمه شب در پاریس» (Midnight In Paris) و جی. سی کاندا، برای نوشتن فیلمنامه «مارگین کال» (Margin Call) به رقابت می پردازند.

همچنین فیلم های سینمایی «سرسخت» (Bullhead) به کارگردانی ماسکل آر از بلژیک/ «پاورقی» (Footnote) به کارگردانی ژوزف سدار از رژیم صهیونیستی/ «در تاریکی» (In Darkness) به کارگردانی آگنیشکا هولاند از لهستان/ «آقای لاژار» (Monsieur Lazhar) به کارگردانس فیلیپ فالاردو از کانادا نیز رقیبان «جدایی نادر از سیمین» در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هستند.

هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار در تاریخ 26 فوریه (دوشنبه صبح؛ هشتم اسفند به وقت ایران) در کداک تیه‌تر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

بیلی کریستال مجری این دوره از مراسم اهدای جوایز اسکار است و برایان گریزی و دون میشر نیز تهیه کنندگان تلویزیونی این مراسم سالیانه هستند.

پنجشنبه 05 مرداد 1391 - 17:16
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | سینمای ایران در ادوار پیشین آکادمی اسکار/ 18 فیلم ارسالی و یک نامزد | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS